Muzzafar : Selamat sejahtera, Sharaneish. Saya dengar kamu mengikuti lawatan ke Muzium Negara. Betul ke, Sharaneish ?
Sharaneish : Selamat sejahtera, Muzzafar. Ya, saya memang mengikuti lawatan ke Muzium Negara. Kamu tahu tak saya berasa sangat seronok di situ.
Muzzaffar : Apakah benda yang kamu melihat di sana, Sharaniesh ? Adakah cerita sejarah tentang benda itu ?
Sharaneish : Memang ada banyak benda yang menyoronokkan saya di situ. Benda yang paling menyoronokkan saya ialah Batu Bersurat yang dijumpai di Hulu Terenganu. Pada Batu Bersurat, terukir tulisan Jawi.
Muzzaffar : Oh, begitu ! Apa pula galeri-galeri yang terdapat di situ ? Saya dengar ada empat galeri di situ. Betul tak, Sharaneish ?
Sharaneish : Ya, memang betul Muzzaffar ! Terdapat empat galeri di situ iaitu Galeri A, Galeri B, Galeri C dan Galeri D. Galeri A ditempatkan untuk Kemunculan Masyarakat Awal manakala Galeri B untuk Kerajaan-kerajaan Melayu Awal, Galeri C untuk Negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak dan Galeri D untuk Gerakan Nasionalisma, Kemerdekaan dan Malaysia Kini.
Muzzafar : Oh, begitu ! Apa lagi Sharaneish ?
Sharaneish : Di situ juga saya nampak pending, satu daripada kraf-kraf tradisional di situ.
Muzzafar : Sharaneish, apakah manfaat yang kamu peroleh daripada lawatan ini ?
Sharaneish : Daripada lawatan ini, saya dapat menjalankan penyelidikan terhadap bahan dan artifak yang mempunyai kepentingan kepada sejarah negara.
Izzati: Assalamualaikum, Maisarah. Kamu ke mana pada cuti sekolah yang lalu?
Maisarah: Waalaikumussalam, Izzati. Pada cuti sekolah yang lalu, saya mengikuti lawatan sekolah ke Muzium Negara.
Izzati: Bagaimanakah keadaan di sana? Apa yang kamu lihat di sana?
Maisarah: Suasana di sana sungguh aman. Saya dapat melihat pelbagai perkara yang bersejarah di sana. Saya juga dapat mengagumi reka bentuk Minangkabau.
Izzati: Adakah kamu dapat melihat batu bersurat? Jika kamu dapat melihatnya, apakah sejarah batu itu?
Maisarah: Batu bersurat itu ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di Hulu Terengganu. Ia mempunyai tulisan jawi. Mengapakah kamu tidak mengikuti lawatan tersebut?
Izzati: Saya tidak mengikuti lawatan tersebut kerana ibu dan bapa saya tidak membenarkan saya pergi ke lawatan itu. Tamabahan pula, ibu dan bapa saya sedang berjimat.
Maisarah: Baiklah jika begitu. Saya minta diri dahulu. Selamat tinggal.
Izzati: Baiklah, terima kasih kerana berkongsi pengalaman. Jumpa lagi.
Izzati: Saya tidak mengikuti lawatan tersebut kerana ibu dan bapa saya tidak membenarkan saya pergi ke lawatan itu. Tamabahan pula, ibu dan bapa saya sedang berjimat.
Saya sudah buat, cikgu !!!!
ReplyDelete~ Ghaneassha ~
Muzzafar : Selamat sejahtera, Sharaneish. Saya dengar kamu mengikuti lawatan ke Muzium Negara. Betul ke, Sharaneish ?
ReplyDeleteSharaneish : Selamat sejahtera, Muzzafar. Ya, saya memang mengikuti lawatan ke Muzium Negara. Kamu tahu tak saya berasa sangat seronok di situ.
Muzzaffar : Apakah benda yang kamu melihat di sana, Sharaniesh ? Adakah cerita sejarah tentang benda itu ?
Sharaneish : Memang ada banyak benda yang menyoronokkan saya di situ. Benda yang paling menyoronokkan saya ialah Batu Bersurat yang dijumpai di Hulu Terenganu. Pada Batu Bersurat, terukir tulisan Jawi.
Muzzaffar : Oh, begitu ! Apa pula galeri-galeri yang terdapat di situ ? Saya dengar ada empat galeri di situ. Betul tak, Sharaneish ?
Sharaneish : Ya, memang betul Muzzaffar ! Terdapat empat galeri di situ iaitu Galeri A, Galeri B, Galeri C dan Galeri D. Galeri A ditempatkan untuk Kemunculan Masyarakat Awal manakala Galeri B untuk Kerajaan-kerajaan Melayu Awal, Galeri C untuk Negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak dan Galeri D untuk Gerakan Nasionalisma, Kemerdekaan dan Malaysia Kini.
Muzzafar : Oh, begitu ! Apa lagi Sharaneish ?
Sharaneish : Di situ juga saya nampak pending, satu daripada kraf-kraf tradisional di situ.
Muzzafar : Sharaneish, apakah manfaat yang kamu peroleh daripada lawatan ini ?
Sharaneish : Daripada lawatan ini, saya dapat menjalankan penyelidikan terhadap bahan dan artifak yang mempunyai kepentingan kepada sejarah negara.
Muzzaffar : Itu pun lonceng berbunyi !
Sharaneish : Ya, mari kita ke kelas.
~Ghaneassha~
Ghaneassha
ReplyDeleteMAklumat tentang batu bersurat dan pending perlu ditambah.
Terdapat kesalahan ejaan. Cikgu sudah tanda dalam buku penulisan kamu.Kenapa masih melakukan kesilapan yang sama??
ReplyDeleteIzzati: Assalamualaikum, Maisarah. Kamu ke mana pada cuti sekolah yang lalu?
ReplyDeleteMaisarah: Waalaikumussalam, Izzati. Pada cuti sekolah yang lalu, saya mengikuti lawatan sekolah ke Muzium Negara.
Izzati: Bagaimanakah keadaan di sana? Apa yang kamu lihat di sana?
Maisarah: Suasana di sana sungguh aman. Saya dapat melihat pelbagai perkara yang bersejarah di sana. Saya juga dapat mengagumi reka bentuk Minangkabau.
Izzati: Adakah kamu dapat melihat batu bersurat? Jika kamu dapat melihatnya, apakah sejarah batu itu?
Maisarah: Batu bersurat itu ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di Hulu Terengganu. Ia mempunyai tulisan jawi. Mengapakah kamu tidak mengikuti lawatan tersebut?
Izzati: Saya tidak mengikuti lawatan tersebut kerana ibu dan bapa saya tidak membenarkan saya pergi ke lawatan itu. Tamabahan pula, ibu dan bapa saya sedang berjimat.
Maisarah: Baiklah jika begitu. Saya minta diri dahulu. Selamat tinggal.
Izzati: Baiklah, terima kasih kerana berkongsi pengalaman. Jumpa lagi.
Cikgu apakah yang dimaksudkan dengan lebih maklumat tentang Batu Bersurat dan pending ?
ReplyDeleteSaya rasa yang paling bagus adalah Sharafina kerana ia lebih boleh difahami.
ReplyDeleteGhaneassha,
ReplyDeleteLihat dialog ini.
Sharaneish : Di situ juga saya nampak pending, satu daripada kraf-kraf tradisional di situ.
Hanya sedikit maklumat tentang pending.Maklumat di sini perlu ditambah.
Pada pendapat saya, dialog Sharafina bagus kerana dialog ini menepati apa yang cikgu mahu dan sedap dibaca.
ReplyDeletePada pendapat saya karangan Sharafina lebih bagus kerana ia lebih senang untuk difahami.
ReplyDeletepada pendapat saya karangan Sharafina pelik kerana dialog ini hanya ada 2 isi
ReplyDeleteSaya tidak tahu apa-apa lagi tentang pending.
ReplyDelete~Ghaneassha~
Pada pendapat saya, karangan Ghaneassha sangat bagus.
ReplyDeleteCari maklumat di internet la Ghaneassha...
ReplyDeleteTak sempat cari maklumat cikgu
ReplyDelete~Ghaneassha~
Pada pendapat saya Sharafina punya lebih baik daripada ghaneassha kerana dia telah menepati apa yang ciikgu cakap
ReplyDeletePada pendapat saya Sharafina punya lebih bagus daripada Ghanesha kerana dialog Sharafina senang difahami.
ReplyDeletePada pendapat saya,dialog Sharafina yang
ReplyDeleteketujuh ada salah ejaan iaitu tamabahan sepatutnya tambahan.
pada pendapat saya,dialog sharafina bagus kerana dialognya senang difahami.
ReplyDeletepada pendapat saya ghaneassha punyai bagus kerana dalam dialog nya ada banyak isi
ReplyDeletePada pendapat saya,diolog Sharafina lebih baik kerana ia ada banyak maklumat yang penting.
ReplyDeleteAlasan ialah,kerana ejaan tidak salah dan penuh dengan maklumat.
ReplyDelete~Vishnu & Pradeep~
Pada pendapat saya,dialog sharafina,adakah kamu melihat batu bersurat? jika kamu dapat melihatnya,apakah sejarah batu itu?
ReplyDeleteIzzati: Saya tidak mengikuti lawatan tersebut kerana ibu dan bapa saya tidak membenarkan saya pergi ke lawatan itu. Tamabahan pula, ibu dan bapa saya sedang berjimat.
ReplyDeleteCikgu ini tidak boleh dikatakan sebagai isi.
~Ghaneassha~