Blog Lain

Monday, March 30, 2009

MURID YANG TELAH MENGHANTAR RP

Murid-murid yang telah melebihi 75 markah boleh mengambil borang lawatan daripada Pn Soraya(pagi)/Pn Ruzaini(petang) mulai 31 MAC 2009.Sila berjumpa Pn Soraya untuk sebarang pertanyaan tentang markah.

1. Tharmin - 107
2. Farikha Athirah -396+104=500 (terbanyak sekarang)
3. Anis Sofea - 147
4. You Shen Ee- 275
5. You Shen Er- 275
6. Stephanie Ann Fernandez-275
7. Yuvadharisiny-274
8. Haizatul Najwa - 35 (banyak tajuk tidak menepati)

*Pulangkan semula borang jika ibu bapa tidak mengizinkan anak-anak menyertai lawatan tersebut.

Sunday, March 29, 2009

LAWATAN KE MELAKA UNTUK RAKAN PEMBACA MARKAH 75 KE ATAS

Tarikh
1 Jun 2009

Hari
Isnin

Masa
7.00 pagi hingga 7.30 petang

Tempat : 1. Kota A’Famosa
2. Cruise Sungai Melaka
3. Istana Kesultanan Melaka
4. Kompleks Muzium Stadthuys
• Muzium Sejarah dan Ethnografi
• Galeri Laksamana Cheng Ho
• Muzium Sastera
• Muzium Pemerintahan Demokrasi
• Muzium Yang Di-Pertua Negeri
Pilihan
1. Menara Taming Sari

PROGRAM LAWATAN RAKAN PEMBACA KE MELAKA

1 MAC HINGGA 30 APRIL 2009
TEMA
Perkongsian Ilmu Budaya Warga SKBR

Murid-murid melakukan aktiviti Rakan Pembaca seperti biasa kecuali bahan yang dibaca atau diceritakan mestilah berkaitan dengan ISU SEMASA seperti:
Palestine (internet/akhbar)
Kes-kes murid sekolah dalam akhbar
Cara-cara Menjaga Keselamatan Diri
TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI MALAYSIA seperti:
Pelancongan
Kawasan Rekreasi
Tempat Bersejarah
Kawasan Permainan
JIKA ADA SEBARANG PERTANYAAN RUJUK GURU INI:
Pn Soraya
Pn Hjh Laila
Pn Norkhairiah
Pn Ruzaini Mohd Nor

Semua guru boleh mengesahkan buku Rekod Rakan Pembaca.(kecuali Pn SORAYA NITA) Buku Rekod Rakan Pembaca yang tidak disahkan tidak dikira. Hantar buku selewat-lewatnya 30 April 2009.
Markah bonus jika mendapat tanda tangan guru baru bertukar ke SKBR (2009)
PN SALINA SELAMAT
PN SITI ASMAH OMAR
EN AZHARISMAN
EN SHARISHAL EDRIS
EN MOHD BASSET ABD MAJID
EN MOHD REDUAN AMAT JURANI
EN SIVADEEPAN
PN FARIDAH ADB HADI
PN NORHUDA AHMAD
PN NOR ASIAH MOHD NOR
PN ROSLINA ABD RAZAK
EN AHMAD TAJUDDIN B SALLEH
PN SITI AZIDA AHMAD
EN WAN AHMAD RAPANI
PN SUHAILA SAID
DLL

MARKAH MESTI 75 KE ATAS

HASILAN KERJA RUMAH SEMPENA CUTI BULAN MAC

TAJUK : BANJIR

NAMA : GHANEASSHA A/L NADARAJAN

KELAS : 4 INTERLEK

KUMPULAN : 3

GURU : CIKGU SORAYA
1. Definasi banjir

2. Faktor-faktor berlaku banjir
2.1. Hujan yang berterusan.
2.2. Proses pembandaran.
2.3. Hakisan sungai
2.4. Hutan tadahan
2.5. Sistem peparitan tidak terancang

3. Kesan - Kesan banjir
3.1. Kemunsahan tanam-tanaman
3.2. Kemusnahan harta benda
3.3. Penyakit
3.4. Kematian
3.5. Kemunsahan kerajaan

4. Cara-cara mengatasi banjir
4.1. Menyediakan system peparitan
4.2. Projek pendalaman sungai
4.3. Memelihara hutan
4.4. Mengawal aktiviti manusia




5. Peristiwa-peristiwa banjir
5.1. Johor 5.2. Melaka
5.3. Pahang
5.4. Negeri Sembilan

1. DEFINISI BANJIR

Banjir ialah keadaan air yang menenggelami atau mengenangi sesuatu kawasan atau tempat yang luas
Kenaikan paras air di sungai secara cepat yang biasanya disusul oleh penurunan yang berlangsung lebih lambat.








2. FAKTOR-FAKTOR BERLAKU BANJIR

Banjir berlaku disebabkan oleh beberapa faktor. Antara faktor-faktor berlaku banjir adalah:-

2.1 Hujan yang berterusan.
Hujan yang berterusan tanpa berhenti-henti akan menyebabkan banjir berlaku. Di kawasan-kawasan rendah, air hujan akan dialirkan ke sungai. Sungai yang dipenuhi air akan melimpah keluar sehingga menyebabkan kawasan tanah rendah dipenuhi air.





2.2 Proses pembandaran.
Proses pembandaran menyebabkan banyak kawasan yang dipermodenkan. Kawasan-kawasan tanah rendah telah ditebus guna dengan mengambil tanah dari kawasan bukit. Ada juga anak-anak sungai yang ditimbus untuk dijadikan tapak bangunan.

Aktiviti-aktiviti seperti ini merupakan faktor penyebab berlakunya banjir. Jika dahulu anak-anak sungai dan lembah dijadikan kawasan aliran air, kini kawasan tersebut telah ditimbus dengan tanah. Apabila hujan turun, air akan mengalir dari kawasan bukit ke kawasan yang rendah dan kemudian bertakung. Lama-kelamaan air akan bertambah dan banjir kilat akan berlaku.



2.3 Hakisan sungai.
Hakisan sungai yang kerap berlaku disebabkan oleh dua faktor iaitu hakisan berlaku secara semula jadi dan pembuangan sisa domestik manusia.
Faktor semula jadi berlaku apabila hujan turun dengan lebat, air akan mengalir deras and menghakis tebing-tebing sungai. Akhirnya tanah tebing akan runtuh dan membentuk satu mendapan di dasar sungai. Seterusnya sungai akan menjadi cetek.

Begitu juga dengan aktiviti manusia yang suka membuang sisa-sisa domestik seperti sampah-sarap dan sisa-sisa industri ke dalam sungai boleh menyebabkan sungai menjadi cetek dan pengaliran air tersekat.
Apabila hujan lebat turun, sungai yang telah menjadi cetek akibat hakisan semula jadi atau pencemaran tidak dapat menampung atau megalirkan air hujan yang banyak. Akhirnya air sungai akan melimpah ke tebing dan dengan ini banjir akan berlaku.







2.4 Hutan tadahan.
Hutan merupakan satu kawasan yang menempatkan pelbagai jenis tumbuhan dan haiwan. Selain itu hutan juga boleh dijadikan sebagai pengimbang ekosistem dunia dengan merendahkan kadar suhu. Hutan menyerap air hujan yang turun ke permukaan bumi dengan kadar antara dua peratus hingga 20%. Kemudian air yang diserap akan dialirkan ke anak-anak pokok melalui akar. Ada juga proses pemeluwapan dilakukan dengan membebaskan semula titisan-titisan air ke udara. Dengan ini berlaku kitaran air secara semula jadi.
Pemusnahan hutan menyebabkan hujan terus turun ke bumi tanpa diserap oleh tumbuhan. Hujan yang turun dengan lebat menyebabkan air mengalir dengan banyak ke dalam sungai. Sungai tidak mendapat menampung air hujan dalam jumlah yang banyak. Pada masa ini limpahan air sungai akan berlaku mengakibatkan banjir.


2.5 Sistem perparitan tidak terancang.
Masalah banjir yang sering melanda bandar adalah disebabkan kekurangan sistem perparitan yang dibina serta ianya terlalu kecil dan cetek. Jumlah air yang banyak menyebabkan air melimpah keluar dari parit menyebabkan banjir kilat berlaku.








3. KESAN-KESAN BANJIR
Banjir memberikan beberapa kesan yang tidak baik terhadap semua hidupan sehingga boleh membawa kematian. Antara yang disebabkan oleh banjir adalah:
3.1 Kemusnahan Tanam-tanaman
Air banjir yang bertakung terlalu lama di kawasan pertanian menyebabkan tanaman mati. Antara tanaman yang mudah mati adalah getah, koko, kepala sawit dan padi. Kemusnahan tanam-tanaman ini akan merugikan para petani.






3.2 Kemusnahan Harta Benda
Banjir yang besar boleh menenggelamkan rumah kediaman serta menghayutkan serta merosakkan barang-barang lain seperti barang-barang elektrik, kereta dan sebagainya. Ini membawa kerugian besar kepada penduduk.






3.3 Penyakit
Kesan yang paling buruk dibawa oleh banjir adalah kesihatan manusia. Banjir yang berlaku akan menyebabkan takungan najis keluar bersama-sama limpahan air. Najis ini bertaburan di merata-rata tempat sehingga mengakibatkan pelbagai jenis penyakit seperti taun dan malaria.






3.4 Kematian
Banjir juga boleh mengakibatkan kehilangan nyawa terutamanya di kawasan yang rendah dan berhampiran dengan sungai.








3.5 Kerugian Kerajaan
Banjir sering merosakkan harta awam seperti jalan raya, bangunan, telefon, elektrik dan mengakibatkan pelbagai jenis penyakit. Semua ini akan ditanggung oleh kerajaan dengan memperbaiki kerosakkan dan membiayai kelengkapan perubatan. Kesemua ini memerlukan kos penyelenggeraan yang tinggi.
Selain itu kerajaan juga terpaksa menyediakan pelbagai keperluan asas seperti makanan dan minuman, ubat-ubatan disamping menyediakan petempatan sementara mangsa banjir.






4. CARA-CARA MENGATASI BANJIR

Pelbagai cara dijalankan, antaranya:

4.1 Menyediakan Sistem Perparitan

Parit-parit yang telah cetek akibat daripada bahan-bahan kumuhan hendaklah sentiasa dibersihkan. Dengan ini air limpahan dan hujan dapat dialirkan dengan baik.




4.2 Projek Pendalaman Sungai
Kebanyakan kejadian banjir berlaku kerana kecetekan sungai. Jika dahulu sungai mampu mengalirkan sejumlah air yang banyak dalam sesuatu masa, kini pengaliran telah berkurangan. Ini disebabkan proses pemendapan dan pembuangan bahan-bahan buangan.
Langkah untuk menangani masalah ini ialah dengan menjalankan proses pendalaman sungai dengan mengorek semua lumpur dan kekotoran yang terdapat di sungai. Apabila proses ini dilakukan, sungai bukan sahaja menjadi dalam tetapi mampu mengalirkan jumlah air hujan dengan banyak.





4.3 Memelihara Hutan
Kegiatan pembalakan di mana penerokaan di kawasan pinggir sungai digemari menyebabkan tanah terhakis dan runtuh ke sungai. Keadaan yang sama juga berlaku apabila aktiviti pembalakan yang giat dilakukan di lereng-lereng bukit.
Oleh itu pemeliharaan hutan merupakan cara yang baik untuk mengatasi masalah banjir. Hutan boleh dijadikan kawasan tadahan yang mampu menyerap air hujan daripada mengalir terus ke bumi.
Hutan boleh berfungsi sebagai bunga karang (sponge) dengan menyerap air hujan dan mengalir dengan perlahan-lahan ke anak-anak sungai. Ia juga bertindak sebagai penapis dalam menentukan kebersihan dan kejernihan air. Hutan mampu menyerap air hujan pada kadar 20%. Kemudian air hujan ini dibebaskan kembali ke atmosfera melalui sejatan pemeluwapan. Hanya dengan ini sahaja pengurangan air hujan dapat dilakukan.




4.4 Mengawal Aktiviti Manusia
Banjir kilat yang berlaku terutamanya di bandar disebabkan pembuangan samapah dan sisa industri ke sungai dan parit. Bagi menangani masalah ini, kesedaran kepada masyarakat perlu didedahkan supaya aktiviti negatif ini tidak terus dilakukan seperti mengadakan kempen mencintai sungai dan sebagainya.
Badan-badan tertentu juga harus bertanggungjawab menentukan sungai sentiasa bersih dan tidak dijadikan tempat pembuangan sampah.
Kejadian banjir merupakan malapetaka yang tidak dapat dielakkan terutamanya apabila membabitkan hujan lebat. Bagaimanapun usaha seharusnya dibuat untuk mengurangkan akibat banjir. Manusia juga harus sentiasa berwaspada dengan kejadian ini.


5. PERISTIWA-PERISTIWA BANJIR

5.1 Johor



Johor merupakan negeri yang paling teruk terjejas akibat banjir ini. Batu Pahat, Johor Bahru, Kluang, Kota Tinggi, Mersing, Muar, Pontian dan Segamat telah dilanda banjir. Hubungan ke Kota Tinggi dan Segamat telah terputus terus. Antara Sehingga 90,000 orang telah dipindahkan dan bekalan makanan di pusat pemindahan dilaporkan terhad. Sesetengah sekolah turut dibanjiri, namun musim persekolahan 2007 akan berjalan seperti biasa dan kerajaan Malaysia akan menderkana uniform sekolah kepada mereka yang terlibat Kebanyakan mangsa telah tidak mendapat air besih dan elektrik. Mengikut Kementerian Kesihatan, kes-kes penyakit yang disebarkan air main meningkat. Di sesetengah tempat, kecurian dilaporkan berlaku selepas air bah telah surut [9].Melihat kesan banjir yang dialami oleh mangsa-mangsa banjir amat memilukan [10]
5.2 Melaka
Di Melaka, 3,193 orang dari 691 keluarga dari Melaka Tengah, Alor Gajah dan Jasin terpaksa berpindah. Sejumlah 35 pusat pemindahan telah dibuka. Banjir ini merupakan paling teruk di daerah ini sejak 15 tahun terdahulu.
5.3 Pahang
Di Pahang, lebih 3,000 orang dipindahkan di beberapa kawasan di Rompin, terutamanya di Bandar Tun Razak [11]. Lebih 6,000 penduduk, termasuk di sembilan kawasan Felda Selancar, terkandas akibat dua jambatan yang rosak teruk di kawasan terbabit.
5.4 Negeri Sembilan
Di Negeri Sembilan, kawasan yang terbabit ialah Gemas dan Gemencheh. Sejumlah 80 orang telah dipindahkan.

Thursday, March 19, 2009

ڬمبر سنتاي


سياڤاكه نام چئڬو دالم ڬمبر اين؟

PENYAMPAIAN HADIAH

23 Mac 09- Bengkel Penulisan Kreatif & NILAM

LAWATAN NILAM RP


Friday, March 13, 2009

PEMENANG NILAM RP (JAN-FEB)

KATEGORI MARKAH
1.
2.

KATEGORI MEMPROMOSI NILAM
1.
2.

CUBA TEKA?????

TUGASAN CUTI SEKOLAH 4 INTELEK


TAJUK


KUMPULAN 1
TAJUK: PEMBAKARAN TERBUKA
-PENCEMARAN ALAM SEKITAR

KUMPULAN 3
TAJUK: BANJIR
-MALAPETAKA BUATAN MANUSIA ATAU.............

KUMPULAN 2
TAJUK:KERJAYA SEBAGAI SEORANG DOKTOR SAKIT PUAN

KUMPULAN 4
TAJUK:KEMARAU

KUMPULAN 5
TAJUK:LESTARI ALAM

KUMPULAN 6
TAJUK: RESEPI MAKANAN SIHAT

KUMPULAN 7
TAJUK: 15 SAJAK TENTANG MENJAGA ALAM SEKITAR

KUMPULAN 8
TAJUK:
1. TUN SYED NASIR
2. TUN DR MAHATHIR MOHAMAD
3. TAN SRI KHALID IBRAHIM

KUMPULAN 9
TAJUK: RESEPI MAKANAN YANG PERLU DIJAUHI

PANDUAN

BUKU SKRAP/FOLIO – TUGASAN CUTI SEKOLAH(WAJIB)

SYARAT-SYARAT BUKU FOLIO
MENCARI MAKLUMAT MENGIKUT TAJUK YANG DIBERI

PENDAHULUAN
Aktiviti ini diadakan sebagai satu aktiviti mencari maklumat yang di rumah
bersama keluarga.

KUMPULAN SASARAN
Semua murid 4 Intelek (9 Kumpulan)

SYARAT_SYARAT PERTANDINGAN

Hasilan menarik
Font – saiz 13/14
Menggunakan Bahasa Malaysia
Berserta gambar-gambar yang berkaitan
Setiap kumpulan peserta dibenarkan 1 folio/buku skrap bercetak sebanyak sekurang-kurangnya 20 mukasurat , maksima 50 mukasurat.
Hak milik: Segala hasilan akan menjadi hak milik sekolah
Pengadilan: Keputusan panel hakim adalah muktamad
Penyertaan adalah secara kumpulan
Jangkamasa pertandingan: Mulai 13 Mac hingga 22 Mac 2009
Hadiah: Para pemenang akan menerima hadiah yang akan ditentukan jenisnya.

BIDANG
Latar belakang ahli kumpulan.
Judul
Isi Kandungan/Pendahuluan
Judul Kecil.
Huraian judul kecil.
Pendapat/Ulasan tentang bahan yang dihasilkan mengikut tajuk-tajuk kecil.
Keistimewaan(bahan lain yang dimasukkan oleh murid).
Contoh:-
murid mencatat sumber rujukan bahan/maklumat diperolehi (10 markah bonus)


SERAHAN BAHAN
Dibuat pada 23 Mac 2009 kepada Pn Soraya
Rujuk blog http://cikgusoraya.blogspot.com/ untuk sebarang pertanyaan.

ATURCARA LAWATAN

LAWATAN SAMBIL BELAJAR MURID NILAM RP


ARAHAN / KEPERLUAN
ARAHAN/KEPERLUAN:
1.Pakaian baju Kelab Perpustakaan Sekolah/sukan/berlencana SKBR-warna merah,kuning,hijau atau biru,baju sukan + seluar sukan berwarna gelap + kasut (hitam/putih). Baju Kelab Pusat Sumber amat digalakkan.

2.Murid Islam [perempuan] diminta membawa telekung .

3. Sila bawa bekalan air minuman yang mencukupi. Makan tengah hari disediakan

4. Murid-murid dibenarkan membawa wang untuk membeli cenderamata di tempat-tempat yang dilawati. (Cenderamata RM5.00 ke atas)

5. Keperluan peribadi yang dibawa oleh murid adalah tanggungjawab sendiri.[telefon bimbit,wang,dll]. Sila pastikan anak-anak membawa beg yang sesuai dan mudah dibawa.

6..Murid dikehendaki hadir pada jam 7.30 pagi, 16 Mac 2009 dan berkumpul di kantin sekolah.

7.Waktu balik dijangka sampai di sekolah pada jam 4.30 petang.

8.Ibu bapa /penjaga diminta mengurus kepulangan anak masing-masing.Sila maklumkan kepada guru- guru pengiring jika lewat untuk mengambil anak-anak tuan/puan. Anak-anak akan ditempatkan di surau sekolah.

9.Murid-murid tidak dibenarkan menunggu ibu bapa/penjaga di luar pagar.

10.Pastikan no.telefon yang diberikan kepada pihak kami nombor yang betul dan mudah dihubungi jika berlaku kecemasan.

11.Murid-murid diminta mematuhi arahan guru-guru pengiring.Jika terdapat sebarang pertanyaan sepanjang lawatan diadakan,sila bertanya dengan guru-guru pengiring bagi anak-anak tuan/puan.

BAS RP 1 & RP 2

CIKGU HASMIZAR SAHAILI

NUR FARIESHA SHAZA
ASYRAAF NUAIM
SHARANEISH
NORSUHA ABD GHAFAR
AMANDA LOOI SUE JEN
NUR HAZWANI
AMIRUL
NUR LINA KHALIDA
PUTERI NUR DIANA
NORFAZZIANIA
NURUL IZZATIE
GIYAYTHAA
SITI RAFEEQAH
MUHD IRFAN ASYRAFF
NURIN BATRISYIA
NUR NABILA
EDWARD
ARIESYA SYAKIERA
AZYAN SALMA
LIM XIN YI
SABRINA AZ-ZAHRA
NOR FARISHA
SITI NOR KHADIJAH
CAMILLA RUTH
PUTERI NURUL ASYIKIN
NUR AQILAH AZRA
HAIZATUL NAJWA
NUR ZULAIKHA
ZULFADHLI
M .LUQMAN HAKIM
NORSUHADA
NUR AMIRAH
AMRAH MADIHAH
FAIQAH
ANIS MARISSA
UMAR MUSLIM -P
IZUREEN
NURIZZATI UZMA -P
ANIS ZAFIRAH ISHAK
UMAR MUKHTAR -P

CIKGU ASRULNIZAN

MOHD SYAFIQ SYAHMI
YUVADHARISINY
NURUL AIDA
AHMAD AQIB B A. AZLI
SHAFARINA RAZIN
NUR IRDINA
MUHD HAZIQ
KAYATHIRIE
HAREVIND
LEAH CHUAH
MATESPANA RAO
FARIKHA ATHIRAH
SITI MAISARAH
AIDA SYAFIQAH
ANIS SOFEA
GABRIEL
HANISAH AKMAL TERMIZI
IZYAN ATHIRAH -TP
SARAH NATASYA -TP
HARIZ ISKANDAR-TP
AU YANG HER
NATHANAEL CHUAH
SARAH MOHD NIZAL
AFIF IKHWAN HAKIMI
THARMIIN
S. PRAKASH RAO
SHEN ER
SHEN EE
UMAR MUKHTAR
VISHAL SINGH
STEPHANIE
SAFIAH
ATHIRAH FAIQAH
AMIR AL FADHIL
SOORYA PRAD
MOHD AL AKMAL
MOHD AL IRFAN
ARBAIE
HIDAYAH
AMIRA FARHANA
WAN NOR AMALINA

Thursday, March 12, 2009

TAJUK 5- PENDUDUKAN JEPUN DI TANAH MELAYU

KARANGAN...................
Pendudukan Jepun di Tanah Melayu

Sejarah menunjukkan Tanah Melayu pernah dijajah dan ditakluki oleh kuasa besar Jepun semasa Perang Dunia Ke - 2 . Kedatangan Jepun dialu –alukan oleh penduduk Tanah Melayu , yang pada masa itu berada di bawah jajahan .

Kemaraan tentera Jepun di Tanah Melayu bermula pada 8 Disember 1941 apabila tentera Jepun mendarat serentak di Thailand ( Singgora dan Pattani ) dan di Pantai Sabak , Kota Bharu . Tentera Jepun yang mendarat di Thailand terus mara ke Jitra , Kedah dan mara ke selatan melalui bandar – bandar utama menggunakan kereta kebal dan basikal .

Selepas sepuluh minggu tentera Jepun mendarat , seluruh Tanah Melayu termasuk Singapura jatuh ke tangan tentera Jepun . Pada 15 Februari 1942 , Leftenan Jeneral A.E . Parcival terpaksa menyerah diri kepada Leftenan Jeneral Yamashita Tomoyuki di Singapura . Peristiwa kejatuhan Tanah Melayu ke tangan tentera Jepun ini , jelas memberi iktibar kepada kita supaya tidak mengharapkan kuasa asing untuk mempertahankan tanah air kita sendiri .

Peperangan mengakibatkan kemusnahan infrastruktur , sumber ekonomi dan bangunan . Taktik “ bumi hangus “ iaitu memusnahkan jambatan , jalan kereta api , ladang – ladang dan kawasan perlombongan digunakan oleh British semasa berundur . Jambatan Guillernard di Kuala Krai turut diletupkan oleh tentera British untuk menyekat kemaraan tentera Jepun .

Pemerintahan secara tentera di Tanah Melayu , Sarawak dan Sabah telah diperkenalkan oleh pihak Jepun . Tanah Melayu dikenali sebagai Malai Baru ( Melayu Baru) dan Singapura pula dikenali sebagai Syonan ( Cahaya Selatan) dan pentadbirannya diasingkan daripada Tanah Melayu . Pada mulanya pihak Jepun telah menggabungkan Tanah Melayu dengan Sumatera di bawah satu pentadbiran pusat .


Menjelang tahun 1945 , tentera Bersekutu mendesak Jepun supaya menyerah diri tetapi mereka enggan . Tentera Bersekutu kemudiannya telah menggugurkan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki . Akhirnya , Jepun terpaksa menyerah kalah tanpa syarat pada 15 Ogos 1945.Jeneral Seshiro itagaki ketua tentera Jepun di Tanah Melayu menyerah diri pada 12 September 1945 di bangunan Majlis Perbandaran Singapura.Di wilayah Borneo pula,pemerintah tertinggi tentera Jepun ke 37, Masao Baba menyerah kalah pada 10 September 1945 di Surrender Point Labuan.

Akhirnya pada 12 September 1945,Tanah Melayu telah bebas dari jajahan daripada Jepun.




TAJUK 4- CITA-CITA SAYA

Cita-cita saya- AZYAN SALMA

Apakah maksud cita-cita? Berdasarkan Kamus Dewan, cita-cita bermaksud harapan, hasrat dan juga keinginan. Adakah anda mempunyai cita-cita? Ya. Setiap orang mempunyai cita-cita yang berlainan.
Apakah cita-cita anda? Setiap orang mempunyai cita-cita sendiri. Begitu juga dengan saya. Cita-cita saya adalah menjadi seorang pereka fesyen yang berjaya dan terkenal seperti Datuk Bernard Chandran, Salikin Sidek , Zety Zamry, Michael Shu, Mohd Fitri Zainal Abidin, Erwan AS Anizam Yusof, Faizal Azraf, Rizman Ruzaini dan ramai lagi.
Untuk mencapai cita-cita saya, saya perlulah belajar bersungguh-sungguh, mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan, menjadi seseorang yang kreatif, mendapat keputusan yang cemerlang dalam subjek Pendidikan Seni dan memasuki universiti yang mempunyai jurusan fesyen seperti Universiti Teknologi Mara (UITM), Limkokwing University of Creative Technology (LUCT) dan banyak lagi.
Apakah keistimewaan menjadi seorang pereka fesyen? Terdapat pelbagai keistimewaan menjadi seorang pereka fesyen di antaranya ialah jika saya inginkan sebuah baju, saya akan mereka dan membuatnya sendiri. Ia juga menjimatkan kos kerana saya hanya akan mereka baju saya, mencari jenis kain yang sesuai, menjahit mengikut rekaan saya dan baju saya telah pun siap.
Akhir sekali, saya harap saya akan belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai impian dan saya harap impian saya akan tercapai satu hari nanti. Saya berasa gembira kerana saya mempunyai cita-cita yang tinggi.
Cita –cita Saya- Sharaneish

Kebanyakan orang ada cita-cita . Sebagai seorang pelajar saya juga mempunyai cita-cita .Cita-cita saya ialah menjadi seorang doktor . Selain itu cita-cita ialah satu keinginan atau satu hasrat yang mendalam di dalam hati .

Saya mula berminat untuk menjadi doktor sejak saya dimasukkan ke hospital setelah melihat tugas-tugas seorang doktor. Jika saya ingin menjadi seorang doktor bukanlah mudah, saya perlu belajar bersungguh –sungguh.Tanpa kejayaan dalam pelajaran pasti saya tidak akan mencapai cita-cita saya. Saya perlulah belajar dengan rajin . Saya mesti tanamkan minat kepada pelajaran , khasnya mata pelajaran Sains .

Oleh itu ,saya akan berusaha bersungguh-sungguh agar berjaya ke menara gading. Sekiranya cita-cita saya menjadi seorang doktor tercapai,saya akan merawat ahli keluarga. Saya berminat untuk menjadi seorang doktor kerana doktor boleh merawat pesakit.Tugasnya mulia dan dihormati oleh masyarakat .Selain itu, doktor amat mengutamakan kebersihan .

Satu perkara lagi, ramai orang miskin yang tidak mampu untuk membayar kos perubatan.Sekiranya saya menjadi doktor saya tidak akan mengenakan bayaran bagi mereka yang tidak mampu. Saya akan belajar dengan rajin serta berdoa kepada tuhan agar dapat mencapai cita-cita yang diidamkan supaya menjadi seorang insan yang berguna dan berbakti kepada keluarga ,masyarakat serta negara.

Cita-cita mula bertapak di dalam hati seseorang apabila timbul keinginan . Keinginan itu akan berada di dalam hati kita sehingga tercapai apa yang dicita- citakan itu . Kalau orang tiada cita-cita atau keinginan maka orang itu bolehlah dikategorikan di dalam kelompok manusia yang tidak normal .

TAJUK KARANGAN 3 - NASI LEMAK

Nasi Lemak- AZYAN SALMA

Nasi lemak ialah makanan kegemaran bagi ramai orang terutamanya sebagai sarapan pagi. Nasi lemak ialah nasi yang dimasak dengan menggunakan santan bagi menambah rasa lemaknya. Kadangkala daun pandan dimasukkan semasa nasi lemak dimasak bagi menambahkan aromanya. Antara bahan-bahan lain yang dimasukkan semasa memasaknya ialah hirisan halia dan bawang merah.

Nasi lemak biasanya dimasak secara biasa atau dikukus. Nasi lemak akan dihidangkan dengan telur, timun, ikan bilis goreng, kacang tanah goreng dan sambal. Kini nasi lemak dijual dengan pelbagai lauk di antaranya ialah ayam goreng, ayam goreng berempah, sambal kerang atau sambal sotong mengikut pilihan selera masing-masing.

Nasi lemak amat mudah didapati. Ramai peniaga yang menjualnya sama ada di tepi-tepi jalan, warong-warong, restoran-restoran atau ‘kopitiam’. Berbagai cara digunakan untuk membungkus nasi lemak. Cara pembungkusan yang selalu digunakan adalah secara dimasukkan di dalam bekas ‘polystyrene’. Daun pisang selalunya digunakan untuk melapik nasi semasa dibungkus menggunakan plastik dan surat khabar. Ini memberi bau harum apabila hendak dimakan.
Kini nasi lemak bukan lagi menjadi sajian semasa sarapan pagi. Ramai orang menikmati nasi lemak sebagi makan tengah hari atau malam. Ia dianggap sebagai makanan segera kerana ia murah, mudah disediakan dan cepat untuk dihidangkan. Untuk melengkapkan hidangan, nasi lemak akan disediakan bersama minuman panas seperti teh atau kopi.
Nasi Lemak- GHANEASSHA

Pada asalnya nasi lemak bukanlah satu makanan sarapan harian. Amalan pemakanan nasi lemak merupakan satu bekalan kepada pesawah-pesawah padi mahupun yang mengusahakan kebun seperti getah, kelapa sawit, sayur-sayuran dan lain-lain. Bagi kebanyakan orang di Semenanjung Malaysia , Selatan Thai, Brunei dan Singapura, bekalan nasi lemak sering dibekalkan, kerana ia mampu memberi tenaga kepada mereka ini yang membanting keringat.
Masa kini nasi lemak merupakan makanan kegemaran bagi orang Malaysia dan Singapura terutama sebagai sarapan pada waktu pagi. Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa, bagi menambah rasa lemaknya. Kadangkala daun pandan dimasukkan semasa nasi lemak dimasak bagi menambahkan aromanya.
Nasi lemak biasanya dihidangkan dengan telur, timun, ikan bilis goreng dan sambal. Tetapi kini nasi lemak dijual dengan pelbagai lauk yang termasuk tetapi tidak terhad kepada daging, ayam, sotong, udang, limpa, dan hati (lembu). Kaum Cina tempatan juga ada yang memasak nasi lemak.
Pada masa kini, nasi lemak bukan sahaja dinikmati pada waktu pagi., malahan ia dinikmati pada waktu makan tengah hari dan malam. Oleh sebab itu, nasi lemak merupakan satu sajian makanan yang ringkas lalu dijadikan makanan pilihan warga kota yang sentiasa kesibukkan. Harga yang murah juga mendorong makanan popular ini semakin mudah didapati di mana-mana sahaja. Biasanya harga nasi lemak berada di dalam linkungan Ringgit Malaysia 1 sehingga Ringgit Malaysia 6 sebungkus.
Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam) Malaysia, Datuk Dr Ramlee Rahmat, telah meletakkan nasi lemak sebagai satu makanan segera kerana ia dikategorikan sebagai satu makanan yang berkalori tinggi serta mudah dan cepat dihidangkan. Nasi lemak dikatakan tidak begitu sihat untuk dimakan setiap hari oleh pakar makanan kerana mengandungi kalori dan lemak yang tinggi.

Nasi lemak-SHARANEISH

Salah satu makanan kegemaran rakyat Malaysia ialah nasi lemak. Sebenarnya nasi lemak adalah makanan Melayu . Tapi pada masa kini semua kaum seperti India ,Cina dan lai-lain menyukai nasi lemak .

Bahan –bahan yang diperlukan untuk memasak nasi lemak ialah santan kelapa ,cili kering ,ikan bilis ,telur, timun serta bawang merah dan bawang putih.

Nasi lemak mempunyai kadar kolestrol yang tinggi. oleh itu makanan ini tidak boleh diambil kerap kali kerana boleh membawa penyakit kritikal kepada seseorang .

Jika seseorang yang menggunakan tenaga yang banyak boleh disyorkan mengambil nasi lemak kerap kali kerana ia boleh membekalkan tenaga yang secukupnya .

Makanan nasi lemak ini adalah harganya murah dan senang didapati dimana- mana sahaja . Walaupun bagaimanapun makanan ini mempunyai kebaikan dan keburukan maka kita perlu mengawasi cara pemakanan kita .

Oleh yang demikian marilah kita makan, makanan yang tinggi khasiat untuk menjaga kesihatan.
Nasi lemak-SHARAFINA

Nasi lemak adalah makanan tradisional di negara Malaysia. Ia mengandungi pelbagai bahan-bahan dan boleh dimakan dengan pelbagai makanan lain seperti ayam.

Nasi yang dimasak dengan santan mengandungi nasi, timun, sambal, ikan bilis, telur rebus dan sambal ikan bilis. Ia juga boleh dimakan dengan daging, rendang, sambal kerang, sotong dan udang. Ia biasanya dimakan pada waktu sarapan.

Nasi lemak merupakan makanan kegemaran kepada ramai orang. Ia juga salah satu daripada makanan seimbang kerana ia mempunyai semua keperluan yang penting untuk menjadikannya makanan yang seimbang.

Nasi lemak adalah makanan yang boleh membantu kita dengan pembesaran dan pertumbuhan pada tubuh badan kita. Ia juga menolong kita menjaga kesihatan yang baik dan penuh. Makanan ini penuh khasiat.
Nasi Lemak -PRADEEP NAIR

Nasi Lemak adalah makanan tradisional di negara Malaysia. Makanan ini Sudah menjadi makanan kegemaraan kebanyakkan rakyat Malaysia. Secara tradisi. nasi lemak merupakan hidangan masyarakat Melayu.

Nasi Lemak tradisional dibungkus menggunakan daun pisang dan surat khabar lama. Lazimnya ,telur rebus dan sambal ikan bilis adalah bahan utama yang dimakan bersama nasi lemak .Pada masa ini, ia dibungkus dalam kotak sterofom atau kertas lilin .

Kini nasi lemak dimakan dengan pelbagai lauk .Contohnya, dengan ayam atau daging rendang, ayam goreng ,sambal kerang, ikan sambal, udang kering atau udang sambal .Kacang tanah dan hirisan timun menjadi bahan wajib semasa menyediakan nasi lemak. Kini, terdapat juga nasi lemak yang dikukus dengan santan. Bau wanginya adalah dari daun pandan yang dimasukkan semasak memasak nasi lemak.

Kita tidak boleh makan banyak nasi lemak .Kalau kita makan terlalu banyak nasi lemak kita mungkin menjadi gemuk.

Seperti roti canai, nasi lemak menjadi makanan kegemaran masyarakat Malaysia khasnya dan juga pelancong pada bila-bila masa sahaja. Ia juga adalah makanan kegemaraan saya.

KELAS 4 INTELEK- BETULKAN KARANGAN RAKAN ANDA

TAJUK 2- BAGAIMANA MENGHARGAI IBU BAPA

GHANEASSHA
MAKLUMAT DIPEROLEHI
CARA – CARA MENGHARGAI IBUBAPA

1. Ibu bapa akan sejuk hati jika cakap mereka ditaati dan diikut. Contoh mudah, kalau anak pandu kereta dan ayahnya duduk di sebelah memberi tunjuk jalan, ayah akan rasa senang jika anak ikut cakapnya walaupun si anak mungkin lebih tahu jalan dari ayahnya. Kalau anak bantah atau berkeras tidak mahu ikut, ayah mungkin sakit hati.
2. Semua orang suka dibahasakan dengan baik. Kalau anak bercakap lunak, tentu ibu bapa senang. Berbanding kalau anak tinggikan suara atau bercakap kasar, ibu bapa mudah tersinggung. Hendaklah bercakap kepada ibu bapa “dengan perkataan yang mulia”
3. Ibu bapa mana yang tidak suka dan tidak rasa bahagia jika anak sedia berkhidmat dan berbakti. Lebih-lebih lagi bila ibu bapa sudah lanjut usia dan perlu lebih perhatian dan jagaan. Berbakti kepada ibu bapa perlu pada sifat ringan tulang. Dengan ringan tulang kepada mereka, kita dapat jaga hati mereka dan dalam masa yang sama, beroleh keberkatan dalam hidup.
4 Raut wajah anak akan beri kesan kepada hati orang tua. Oleh itu cara mudah untuk gembirakan hati mereka ialah selalu senyum, bermanis muka dan pandang mereka dengan penuh kasih sayang.
5. Hati ibu bapa terhibur jika anak tahu hormati mereka dan hormati pandangan mereka. Kalaupun ada perkara yang anak tidak setuju, dia masih tunjuk rasa hormat, tidak membangkang..
6. Pemberian dari ibu bapa jika dihargai, membuat hati mereka senang. Mungkin mereka beri sesuatu pada anak kita (cucunya) lalu kita beritahu anak itu supaya hargai pemberian nenek atau datuknya. Menghargai pemberiannya sama dengan menghargai dirinya.
7. Alangkah bahagianya jika ada orang yang peka dengan apa yang kita suka atau tak suka. Lebih-lebih lagi jika kepekaan itu datang dari seorang anak. Anak tahu apa kesukaan ibu bapanya, lalu itulah yang dia buat. Dia tidak buat sesuatu yang dia tahu ibu bapanya tak suka. Dia juga tahu apa makanan kesukaan ibu bapanya, tempat yang ibu bapanya suka pergi dan sebagainya.

8. Jauh di sudut hati, ibu bapa akan rasa bangga jika selalu diminta pandangan dan nasihat. Atau diminta restu dan doa dalam apa-apa keputusan terutama melibatkan soal kahwin, kerjaya, sambung belajar dan lain-lain persoalan besar dalam hidup anak. Tetapi jika anak minta restu, misalnya untuk kahwin, dengan cara mendesak, ini boleh sakiti hati mereka.
9. Kebanyakan ibu bapa ada simpan hasrat terhadap anak – mahu anak berjaya dalam hidup, jadi anak soleh, tahu kenang jasa. Memenuhi hasrat mereka adalah salah satu cara untuk gembirakan mereka. Jika anak tak ambil peduli hasrat dan harapan ibu bapa, hati mereka akan kecewa dan terguris.
10. Untuk membalas sepenuhnya jasa ibu bapa memang tak mungkin, tapi jika anak tahu kenang jasa, ibu bapa akan rasa bahagia. Misalnya jika sudah bekerja, disumbangkan sekian banyak daripada duit gaji kepada ibu bapa. Bila sudah berkeluarga sendiri, sumbangan ini tak pernah putus walaupun mungkin berkurang sedikit. Bila ada duit lebih pula, tak lupa dikirim pada ibu bapa. Ibu bapa sakit, cepat-cepat dia balik jenguk dan usahakan rawatan yang patut. Kalau perlu, dijaganya di hospital atau diminta isterinya tolong jagakan. Dibawanya ibu bapa pergi haji atau umrah jika mampu.
11. Jika sudah tidak tinggal bersama ibu bapa, seorang anak perlu selalu berhubung dan jenguk mereka. Tak cukup hanya kirim duit tiap-tiap bulan atau kirim kad raya ‘pengganti diri’, terutama jika mereka sudah lanjut usia, selalu sakit-sakit atau nyanyuk. Adakalanya bagi si ibu tua, cukuplah kalau dapat rasai belaian tangan anak yang pernah dikandungnya. Atau kalau anak mahu duduk dengar luahan hati, omelan atau ceritanya. Banyak kes hati ibu bapa yang retak sebab tidak begitu diindahkan anak, sakit peningnya tak diambil peduli atau anak sudah jemu dengar omelannya.
12. Ibu bapa juga mengharap ada anak yang sudi doakan mereka. Kalau memang ada, mereka tentu rasa bahagia dan bangga. Tapi kalau mereka rasa si anak tak pernah doakan mereka, mereka akan pendam rasa. Cukuplah kalau seorang anak itu merasakan dia banyak ‘berhutang’ dengan ibu bapanya untuk membuatkan dia rasa sangat terhutang budi dan rasa patut membalas jasa serta menjaga hati mereka dengan apa jua cara yang dikira wajar.
KARANGAN
CARA – CARA MENGHARGAI IBU/BAPA

Ibu bapa telah banyak berkorban jasa kepada kita. Kita perlu menghargai ibu bapa kita. Terdapat banyak cara untuk menghargai jasa ibu bapa kita.

Salah satu cara menghargai jasa ibu bapa ialah dengan menolong ibu bapa membuat kerja rumah. Dengan cara ini, kita boleh meringankan beban mereka.

Saya membantu ibu bapa saya untuk membuat kerja-kerja rumah. Pada hujung minggu, saya membantu ayah untuk mencuci kereta. Setiap petang saya menolong ibu untuk menyiram pokok bunga. Dengan ini, saya sedikit sebanyak dapat meringgankan kerja mereka .

Ibu bapa saya selalu menasihatkan saya supaya belajar dengan tekun. Salah satu cara untuk menghargai ibu bapa ialah dengan mematuhi dan menghormati kata-kata mereka. Saya rajin belajar serta sentiasa berusaha untuk mencapai kecemerlangan dalam semua bidang yang saya ceburi. Ibu bapa saya sangat gembira bila melihat keputusan cemerlang saya.

Saya menghargai semua pemberian ibu bapa saya. Walaupun benda itu kecil atau murah seperti sebatang pensil, saya masih gembira untuk menerimanya. Hati ibu bapa saya senang bila saya menerima pemberian mereka dengan sepenuh hati.

Bila bertutur dengan ibu bapa, saya selalu menggunakan bahasa yang sopan. Ini mengembirakan hati ibubapa saya. Saya juga berjanji akan mencapai cita-cata saya untuk menjadi seorang saintis kerana ini akan mengembirakan ibu bapa saya. Inilah cara yang paling bagus untuk membalas jasa ibu bapa saya.
Karangan Rosheny Kumaran
Bagaimana menghargai ibubapa kita

Ibu bapa merupakan orang yang terpenting di dalam kehidupan kita . Kita harus menghargai jasa mereka.

Kita harus menghargai ibu bapa dengan mendengar dan mematuhi nasihat dan tunjuk ajar mereka .Kita tidak harus bercakap kasar dengan ibubapa.

Kita harus belajar bersungguh – sungguh untuk mendapat prestasi yang baik .Kita juga harus menghormati ibubapa kita.

Kita mesti sayangkan ibu bapa kita . Kita mesti menjaga mereka di hari tua mereka menghargai jasa ibu bapa.
MAKLUMAT IRDINA
SEORANG anak perlu menghormati ibu kerana ibu begitu berkorban dan susah menjaga mereka ketika kecil. Selain kasih kepada ibu, anak mesti juga memberi kasih sayang yang sama kepada bapa.Bapa pula bertanggungjawab terhadap makan, minum, pakaian, tempat tinggal, pelajaran dan lain-lain keperluan keluarga. Oleh itu, manusia harus berbakti kepada ibu bapa dan mentaati suruhannya sebagai tanda membalas budi terhadap jasa keduanya.Agama Islam menetapkan beberapa peraturan dan tata susila yang harus menjadi amalan semua anak apabila berhadapan dengan ibu bapa mereka. Antaranya: Berbuat baik kepada kedua ibu bapaMaknanya, ihsan atau berbuat baik kepada kedua ibu bapa adalah sifat Muslim yang mulia. Banyak nas dan yang menyuruh seseorang itu berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Firman Allah yang bermaksud: Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua orang ibu bapa. (Surah an-Nisaa, ayat 36).Tidak ada jalan lain untuk membahagiakan ibu bapa melainkan dengan berbuat baik kepada mereka.Menghargai dan menghormati merekaSebagai menghargai jasa kedua ibu bapa, Islam mengangkat tinggi darjat keduanya, iaitu selepas darjat beriman kepada Allah dan beribadat kepada-Nya. Al-Quran memandang mulia konsep ihsan terhadap kedudukan ibu bapa. Sebagai seorang anak, penggunaan tutur kata haruslah lemah-lembut.Allah berfirman yang bermaksud: Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah, Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku ketika aku kecil. (Surah al-Isra, ayat 24).Merendahkan suara ketika berbicara dengan ibu bapaApabila berbicara dengan ibu bapa, janganlah sesekali mengeluarkan perkataan yang tidak menyenangkan dan boleh menyinggung perasaan, umpamanya dengan suara tinggi. Firman Allah: Maka sesekali janganlah kamu mengucapkan ah kepada keduanya. (Surah an-Nisaa, ayat 23).Berdoa untuk kebahagiaan ibu bapaSeseorang anak hendaklah sentiasa mendoakan ibu bapa sama ada yang masih hidup atau yang sudah meninggal dunia. Sebagai seorang anak salih, tidak seharusnya melupakan ibu bapa begitu saja. Allah berfirman yang bermaksud: Dan ucapkanlah wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua mendidik aku waktu kecil. (Surah al-Isra, ayat 24).Jangan menderhaka kepada ibu bapaSeorang anak dilarang sama sekali menderhaka ibu bapa. Sesungguhnya, derhaka kepada ibu bapa adalah dosa paling besar dan keji.Hormat kepada ibu bapa bukan MuslimSeseorang anak harus juga berbakti dan menghormati ibu bapa sekalipun mereka bukan beragama Islam. Asma Abu Bakar pernah berkata, aku pergi kepada ibuku padahal dia masih musyrik, lalu aku meminta fatwa daripada Rasullah Aku berkata: Aku bertemu dengan ibuku dan dia meminta sesuatu kepadaku, adakah aku boleh menghubungi dia?Jawab Baginda: Ya, hubungilah ibumu, ini bererti berbaktilah kepadanya. (Muttafaq Alaihi).

KARANGAN SHARANEISH
Bagaimana cara menghargai Jasa Ibu Bapa

Sejak kecil ibu bapa telah membesarkan dan memberikan kasih sayang kepada kita. Jasa Ibu bapa tak dapat di balas dengan harta benda atau wang ringgit. Mereka seupama lilin yang membakar diri lalu memberi cahaya kepada anak-anaknya.

Sebagai anak kita perlu menghargai jasa dan menghormati mereka.. Selain itu, kita perlu membalas jasa mereka dengan menjaga mereka apabila mereka menjadi tua.

Setelah dewasa kelak, kita perlu memberi kasih sayang dan kebahagiaan kepada mereka. Kita menyediakan tempat tinggal yang selesa dan memenuhi keperluan mereka serta menjaga kesihatan mereka.

Walaupun kita sudah dewasa dan bekerja, kita perlu mendengar nasihat dan mengikuti tunjuk ajar kedua ibu bapa untuk menjadi seorang yang berguna. Disamping kita perlu berdoa untuk kesejahteraan kedua ibu bapa supaya mereka panjang umur serta sihat untuk selama-lamanya.

Kita tidak boleh hidup seperti kacang melupakan kulit kerana pengorbanan mereka adalah sesuatu yang tidak dapat dinilai.Oleh yang demikian, marilah kita menjadi anak yang sentiasa mengenang budi mereka sampai ke akhir hayat.
BAGAIMANA MENGHARGAI IBU BAPA?
MAKLUMAT AZYAN SALMA

KITA MENGHARGAI IBU BAPA KITA DENGAN CARA-CARA BERIKUT:
· MENOLONG IBU BAPA-CONTOHNYA: MENGEMAS RUMAH,MENOLONG IBU MEMASAK DI DAPUR,MENOLONG AYAH MEMBASUH KERETA DLL.
· MENDAPAT KEPUTUSAN YANG CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN DAN UJIAN
· MENURUT KATA IBU BAPA / TIDAK MEMBANTAH KATA MEREKA
· TIDAK MENIPU IBU BAPA
· MEMBERI KAD UCAPAN SEMASA HARI IBU/HARI BAPA
· TIDAK MENANGGUHKAN KERJA YANG DISURUH
· SENTIASA BERTERIMA KASIH
· TIDAK MENINGGIKAN SUARA KETIKA BERCAKAP
· TIDAK BERKATA PERKATAAN YANG MENYINGGUNG PERASAAN/HATI MEREKA
Karangan Pradeep Nair
Bagaimanakah Cara Menghargai Ibu Bapa

Ibu bapa banyak berkorban untuk kita. Mereka telah membesarkan kita dengan bersusah-payah.Sebagai anak,kita mestaliah berusaha untuk meggembirakan ibu bapa.
Mendegar nasihat yang diberikan oleh ibu bapa kita juga merupakan satu cara untuk menggembirakan mereka .Kita tidak seharusnya menganggap sepi akan nasihat mereka .Ini akan mengecawakan hati mereka.
Sebagai anak,seharusnyalah kita mematuhi segala nasihat yang diberikan kerana ini semua untuk kebaikan kita juga.
Di sampigan itu kita juga boleh menggembirakan hati mereka dengan belajar bersungguh-sungguh .Ibu bapa akan rasa seronok dan merasa segala pengorbanan mereka terbalas dengan kejayaan yang kita perolehi .
Sebagai anak , kita juga seharusnya membantu mereka di dalam membuat kerja-kerja harian .Banyak perkara yang boleh kita bantu seperti menyapu sampah ,melipat kain ,menjaga adik dan sebagainya .Kerja-kerja seperti ini merigankan beban mereka. Oleh itu,kita sebagai anak hendaklah melaksanakan perkara - perkara seperti di atas,agar mereka gembira .

KELUARGA SAYA

KELUARGA SAYA-NURIZZATI UZMA
Keluarga ialah asas kepada masyarakat dan merupakan unit terkecil dalam masyarakat. Keluarga terdiri daripada keluarga asas,keluarga luar,keluarga orientasi dan keluarga prokreasi.
Keluarga saya terdiri daripada lima orang iaitu ayah,ibu dan dua orang abang. Nama ayah saya ialah Ahmad Kamal Bin Mohd.Sani. Ayah saya bekerja sebagai Pengurus Usaha Sama di Petronas Carigali Sendirian Berhad. Pejabat ayah saya terletak di Kuala Lumpur City Center. Ayah saya berumur empat puluh sembilan tahun. Kegemaran ayah saya ialah membaca dan menonton rancangan sukan di televisyen.
Ibu saya bernama Mastura Binti Jamin. Beliau berumur empat puluh tiga tahun. Ibu saya ialah seorang suri rumah tangga. Ibu saya suka memasak dan menanam pokok bunga. Disamping itu juga, ibu saya mendidik dan membantu saya di dalam pelajaran.

Abang sulung saya bernama Umar Mukhtar Bin Ahmad Kamal. Abang saya berumur tiga belas tahun. Beliau bersekolah di Kolej Melayu Kuala Kangsar, Perak.Abang saya bercita-cita menjadi Pakar Kaji Bumi apabila dewasa kelak. Hobi abang saya ialah membaca dan mengumpul rantai kunci.

Abang saya yang kedua pula bernama Umar Muslim Bin Ahmad Kamal. Beliau berumur sebelas tahun. Abang saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Bukit Rimau. Kegemaran masa lapangnya ialah bermain bola sepak dan mengumpul matawang asing. Cita-cita abang saya ialah menjadi seorang Ahli Sains yang terkenal.
Kami sekeluarga sering melakukan aktiviti-aktiviti bersama seperti solat berjemaah, menonton wayang, melancong dan sebagainya. Ibu dan ayah saya sering menasihati kami adik beradik supaya saling bantu membantu diantara satu sama lain. Saya bersyukur kerana mempunyai keluarga yang penyayang dan saling memahami. Harapan saya semoga kebahagiaan ini berkekelan sehingga akhir hayat.
KELUARGA SAYA-AZYAN SALMA
Apa itu keluarga? Keluarga ialah satu kumpulan manusia yang dihubungkan melalui pertalian darah, perkahwinan atau pengambilan anak angkat.
Keluarga saya terdiri daripada tujuh orang. Saya mempunyai satu ayah, satu ibu, tiga kakak dan seorang abang. Nama saya Azyan Salma binti Mat Rusdi. Saya berumur 10 tahun. Saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Bukit Rimau. Ayah saya bernama Mat Rusdi bin Yusof. Dia berumur 44 tahun. Dia bekerja sebagai seorang arkitek di Kuala Lumpur. Ibu saya bernama Rasidah binti Abdull Mutalip. Dia juga berumur 44 tahun. Ibu saya bekerja sebagai seorang pensyarah di Universiti Teknologi Mara, Shah Alam. Kakak saya yang pertama bernama Najwa Aimi binti Mat Rusdi. Dia berumur 19 tahun. Dia sedang belajar di MSU, Shah Alam. Kakak saya yang kedua pula bernama Maizatun Husna binti Mat Rusdi. Dia berumur 18 tahun. Dia juga sedang belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kakak saya yang ketiga pula bernama Nurul Huda binti Mat Rusdi. Dia berumur 16 tahun. Dia bersekolah di SMK Bukit Kemuning. Abang saya bernama Azrul Fikri bin Mat Rusdi. Dia berumur 14 tahun. Dia bersekolah di SMK Seksyen 18, Shah Alam.
Saya dan keluarga saya selalu melakukan aktiviti bersama-sama. Antaranya adalah berjoging di taman tasik, bermain basikal, membeli-belah, mengemas rumah, dan melancong. Selain itu, aktiviti yang paling gemar kami lakukan ialah makan bersama-sama terutama sekali makan malam kerana ketika itu seluruh keluarga saya berada di rumah.
Ada juga aktiviti yang keluarga saya tidak suka untuk lakukan seperti memancing dan membuang masa. Setiap masa yang terluang kami akan melakukan pelbagai aktiviti yang berfaedah.
Saya berasa sangat gembira kerana mempunyai keluarga yang bahagia dan saya berharap agar keluarga kami akan bahagia dan bersama selama-lamanya.
SHARAFINA
Pendahuluan
Keluarga saya terdiri daripada 6 orang. Ayah saya bernama Razin. Umurnya 46. Dia bekerja sebagai akauntan di Maybank. Ibu saya bernama Aniza Dia berumur 46 juga. Dia bekerja sebagai guru pelukis di rumah. Kakak saya yang pertama bernama Qisthina. Dia berumur 18 tahun. Abang saya, yang kedua, bernama Muhammad Naufal. Dia berumur 16 dan berada dalam tingkatan 4. Kakak saya yang kedua bernama Khairina. Dia berumur 12 tahun. Saya pula yang terakhir.

Isi 1
Saya dan abang saya suka bermain gitar. Kami mengambil kelas gitar setiap hari Rabu pada pukul 2:30. Saya dan kakak saya Khairina pula suka berlakon. Kakak saya Qisthina dengan saya suka menari. Saya dengan ibu dan bapa sy pula, suka berborak-borak. Kami sekeluarga suka menonton televisyen bersama-sama.

Isi 2
Saya tidak ada apa-apa yang saya tidak suka lakukan dengan keluarga saya kerana keluarga saya mempunyai hubungan yang erat.

Isi 3
Ayah saya, hobinya adalah melayari internet. Ibu saya suka membuat lukisan. Kakak saya yang pertama suka tidur dan berehat. Abang sy suka menunngang basikal dan bermain bola. Kakak saya yang lagi satu suka menulis dan berangan. Saya pula suka berenang.

Penutup
Saya berharap hubungan keluarga saya lebih erat da semakin bahagia. Tiada apa-apa yang boleh memisahkan kami sekeluarga.
KELUARGA SAYA-GHANESHA

Keluarga dimaksudkan sebagai sekumpulan manusia yang dihubungkan melalui perkahwinan, keturunan atau anak angkat yang tinggal dalam sebuah rumah. Daripada keluarga, terbentuk masyarakat dan daripada masyarakat terbina negara. Oleh itu, keluarga , masyarakat dan negara tiga komponen yang sering berkait dan sama penting antara satu dengan lain.

Saya juga mempunyai sebuah keluarga. Keluarga saya terdiri daripada lima orang iatu ibu, bapa, datuk, adik dan saya. Nama ibu saya ialah Puan Santha Kumari. Dia berkerja sebagai pengurus kewangan in sebuah syarikat Nama ayah saya ialah Encik Nadarajan. Dia berkerja sebagai Penguasa Kastam. Datuk saya ialah bekas Gurubesar Sekolah Tamil. Nama beliau ialah Encik Vasudevan. Umur datuk saya tujuh puluh tiga tahun. Nama adik perempuan saya ialah Vaiesshnavee. Dia belajar di darjah Dua Intelek, di sekolah saya.

Setiap hari Sabtu , kami sekeluarga akan pergi ke tasik di Kota Kemuning untuk berjalan-jalan. Kami juga akan membawa bola untuk bermain di padang di sebelah tasik itu. Datuk saya akan mengajar saya dan adik saya setiap hari. Kami sungguh gembira apabila belajar bersama datuk. Kami sekeluarga juga suka menonton gambar karton “Tom and Jerry” dan “Mr Bean”

Saya suka bersendirian apabila saya membaca buku cerita. Saya suka keadaan yang senyap apabila membaca. Begitu juga apabila saya mendengar lagu di radio pada waktu malam. Apabila saya membuat kerja di komputer, saya tidak suka diganggu oleh ahli keluarga.

Walaupun ada beberapa perkara yang saya suka membuat sendirian, tetapi keluarga saya amat penting bagi saya. Ibubapa dan datuk saya telah banyak berkorban demi kegembiraan saya. Saya sangat menghargai kasih sayang dan pengorbanan mereka, dan berjanji akan belajar bersungguh-sungguh dan memperoleh kejayaan yang cemerlang sebagai membalas jasa mereka.
KELUARGA SAYA - AMIR

Pendahuluan- Nama saya Sheikh Muhammad Amir. Saya berumur 10 tahun. Saya bekerja sebagai Pengawas Pusat Sumber SKBR. Nama ayah saya ialah Sheikh Abdul
Manzoor. Umur ayah saya 42 tahun. Ayah saya bekerja sebagai Pengurus. Nama ibu saya ialah Safina Ashraf. Ibu bekerja sebagai Penasihat Insuran dan Kewangan.

Isi 1-Saya suka bermain badminton dan tennis bersama keluarga saya. Keluarga saya suka bersukan. Kami juga suka melancong semasa cuti sekolah.

Isi 2- Saya tidak suka berjoging bersama keluarga saya.

Isi 3- Saya mempunyai dua adik lelaki; Sheikh Muhammad Abbas dan Sheikh Muhammad Afiq.

Penutup- Saya amat sayangi keluarga saya sebab mereka sentiasa menyayangi saya.

Keluarga Saya-YUVADHARISINY

Keluarga saya terdiri daripada tiga orang iaitu ibubapa dan saya.Keluaga asas bermakna sedarah dengan ibu. Selain,itu anak anggat juga ada sama darah dengan ibu atau bapa yang angkat anak itu.


Ayah saya bernama S.Rengasamy.Dia berumur 41tahun.Dia bekerja sebagai membuat buisenes.Hobinya ialah membaca surat khabar. Ibu saya bernama N.Vikneswarie.Dia berumur 35 tahun. Dia berkerja sebagai guru tadika.Hobinya ialah masak.


Setiap cuti sekolah, kami sekeluaga suka pergi melancong ke pelbagai jenis tempat.Setiap petang kami bermain badminton,mengayuh baisikal dan berjoging.Setiap hari,kami makan bersama-sama.

Saya tidak suka menaip surat,menghantar e-mel,membaca surat saya dan membaca dairi saya bersama keluarga.Saya tidak suka bergaduh dengan keluarga saya.

Saya harap keluaga saya meneruskan hipan dengan baik.Saya Sayangkan keluarga saya.Saya harap keluarga saya mesti selalu menjadi bahagia.
Kelas 4 Intelek - hantarkan komen kamu

SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU

WELCOME 4 INTELEK